Dag 27 Terug naar huis, aan alles komt een einde.

5 augustus 2018 - Rotterdam, Nederland

Aan al het leuks komt een einde, zo ook aan deze geweldige reis. Vanmorgen zijn we in de loop van de ochtend vertrokken uit het hotel en per taxi naar het vliegveld vertrokken. We hadden geen zin meer om met grote en kleine pukkels (rugzakken) te sjouwen. Met een oude taxichauffeur die 3 woorden Engels sprak zijn wij veilig op het vliegveld aangekomen. Na de gebruikelijke incheck, veiligheid en paspoortcontrole hebben wij braaf gewacht op onze vlucht. Nog een keer een hapje gegeten op Russische bodem. We weten het nu definitief, de Russische keuken moeten we maar snel vergeten. Na een voorspoedige vlucht aangekomen op Schiphol. We waren snel door de paspoortcontrole en even later konden wij met alle bagage aan de laatste treinrit beginnen, Schiphol-Rotterdam. Wat ons gelijk opviel is hoe schoon alles in Nederland is, maar ook hoe geel het gras er uit ziet na de droogte. Zo groen als Mongolië was, gaan we niet meer terug zien.

De wasmachine draait inmiddels overuren, het eerste litertje Hollandse melk zit in de maag en niks is zo fijn als je eigen toilet.

Voor onze vaste volgers begrijpen wij natuurlijk de prangende vraag, heeft het theeservies wat Tom op dag 3 in Baoding cadeau kreeg de reis overleeft? Wij zijn blij om jullie te kunnen vertellen dat dit is gelukt, heel en wel staat het nu in de Jonker Fransstraat te pronken.

We kijken terug op een hele bijzondere reis. Soms wat vermoeiend door de grote afstanden en de vele indrukken. Veel culturele en natuurlijke pracht en praal gezien. Leuke, lieve en soms wat vreemde mensen mee gemaakt. Van Russische rijkdom in Moskou tot echte derde wereld praktijken in Mongolië. Van tropische hitte in Beijing tot enorme onweersbuien in Hustai.

Het mooiste wat wij hebben gezien waren de enorme uitgestrekte landschappen in Mongolië, maar ook het Russische Baikalmeer staat hoog op ons lijstje van natuurschoon.

We hadden veel lol met Lizan en Jelle in Terelj en Ulaanbatar. Een gezellig etentje in Baoding met de delegatie van de Baoding women vocational high school. Ons verbaasd over de norsheid van de Russen, die soms kan omslaan in positieve zin. En  de Chinese gewoontes die maar niet willen wennen.

Op cultureel gebied vonden wij Xi’An en Moskou er in het bijzonder uitspringen. Eeuwenoude culturen en de daarbij behorende pracht en praal.

Het reizen per trein is een geweldige manier van reizen, als je de tijd er voor hebt. Al is 4 dagen achter elkaar in een treincoupe zitten best een lange zit/ lig.

Nu begint voor ons weer het gewone leventje in Nederland, een plek waar we het met zijn allen (vergeleken met alles wat we afgelopen maand hebben gezien) verdomd goed voor elkaar hebben!