Dag 26 Rode Plein, Kremlin en centrum Moskou.

4 augustus 2018 - Moskou, Rusland

rode plein 2Vanmorgen met succes “Chinees-ontwijkend-gedrag” ontbeten en daarna met de metro naar het centrum gegaan. Eerst hebben we rondgestruind door de Alexander Garden en vervolgens richting het Rode Plein gewandeld. Een hoop imposante gebouwen en vooral veel kerken. Uiteraard de beroemde kerk met de suikerspinnen torens gezien. Helaas waren er op het plein zelf voorbereidingen gaande voor een militaire taptoe en werden er met steigers flinke tribunes opgebouwd. Vervolgens nog wat rondgewandeld en onder meer langs de plek gelopen waar Boris Nemtsov (oppositieleider) in 2015 is vermoord. Er lagen nog steeds bloemen. Het verhaal gaat dat deze ‘s nachts worden weggehaald door Poetins “vrienden”. Tja, dat is ook Rusland...

Inmiddels was de temperatuur aardig gestegen en besloten we om een hapje te gaan eten. Een heerlijke caesar salade in een bar met airconditioning. Daarna naar het Gum warenhuis gewandeld, een prachtig ouderwets winkelcentrum (vroeger het staatswarenhuis) waarbij je terug wordt geslingerd naar begin 20e eeuw met bijbehorende muziek. Tegenwoordig zitten er winkels die onze prijsklasse ver overstijgen, maar een ijsje kon er wel van af. In het Gum zit ook nog een ouderwetse supermarkt/ kruidenier, een waar paradijs voor iedereen die van lekkere dingen houdt.

Aan het einde van de middag hebben we een rondleiding door het Kremlin gehad. Vele Russische steden hebben een Kremlin, het is eigenlijk niks anders dan een ommuurde stad. In de 1,5 uur durende rondleiding heel veel moois gezien, prachtige gebouwen en kerken met mooie iconen en fresco’s. Paleizen en graftombes o.a. die van Iwan de Verschrikkelijke. En natuurlijk langs het werkpaleis van meneertje Poetin gewandeld. Halverwege de tour kwam er een kleine onweersbui voorbij, met een blikseminslag op 50 meter afstand, dat was even schrikken.

Na de tour nog geflaneerd door een aantal winkelstraten en een heerlijke steak gegeten. Nu zijn we terug in het hotel tijd om te evalueren.

Moskou is een mooie stad met een schat aan culturele en historische bezienswaardigheden. Schoon en een hoop leuke en verrassende plekken. We zijn hier eigenlijk te kort geweest om alles te kunnen zien.

Morgen de laatste dag van onze reis, de terugvlucht. Dan zit het avontuur er weer op!