Dag 2 en 3 lekker zweten in Beijing

12 juli 2018 - Beijing, China

Na een lange, krappe en vooral vermoeiende vlucht zijn we met een uurtje vertraging (“technisch probleempje met het vliegtuig”) in Beijing aangekomen. Na een snelle paspoortcontrole zijn we doorgelopen naar het meest spannende moment van vliegen “komt de bagage wel aan momentje?” Gelukkig kwamen onze rugzakken vrij snel en ongeschonden aan op de band. Nog even door de douane en snel naar buiten de “frisse” lucht van Beijing opsnuiven. Naast een flinke plensbui maakte we ook gelijk kennis met de warmte en vooral de enorme luchtvochtigheid die Beijing in de zomer kent. We zijn snel de Airport Express ingedoken en vervolgens met de metro richting het hotel gegaan. Bij het inchecken in het hotel ontvingen wij gelijk een envelop met onze namen er op. Joepie, de treintickets voor alle reizen in China en het eerste traject van de Trans-Mongolië Express waren bezorgd. Na ff 2 uurtjes rusten zijn we de omgeving van het hotel gaan verkennen, geld gepind en een eenvoudig avondmaaltje vielen om acht uur ‘s avonds onze ogen dicht. Jetlag? Een beetje maar.....

Dag 3

Verboden StadNa een redelijke goede nacht hebben we in alle vroegte ontbeten in het hotel. Op naar de Verboden Stad!  Met de metro, waarbij het op de stations een graadje of 40 was maar in de metrostellen lekker koel door de airco was. Na een kort bezoekje aan het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad ingedoken. Opvallend was het weinig aantal westerse toeristen in de stad, maar daarentegen de hordes Chinese toeristen die dit “gemis”  volop compenseerde. Met enige regelmaat moesten we met Chinese gezinnen of kinderen op de foto, ook de krullen van Antoinette werd met enige regelmaat aangeraakt. De Verboden Stad is erg indrukwekkend maar ook wel heel erg druk bezocht. Je kan makkelijk over de hoofden heen lopen, iets op je gemak bekijken is er niet echt bij.

Na ongeveer 1,5 uur stonden we weer buiten. Daarna zijn we het park achter de Verboden Stad ingewandeld. Bovenop een heuvel in de park heb je een mooi uitzicht over de Verboden Stad, en daar er weinig smog was hadden we een prachtig uitzicht over de Verboden Stad en Beijing. Inmiddels was de  temperatuur behoorlijk gestegen en de luchtvochtigheid had de 90% aangetikt. Al met al zweten geblazen. Na een wandeling door het park zijn we via een aantal hutongs (oude stadswijken) richting Wangfujing gewandeld. Hier hebben we een mega shoppingcenter bezocht en nog even de geuren van de foodstreet opgesnoven. Met de metro terug gegaan naar het hotel en vervolgens de Silkmarket bezocht. Een plek die Tom het liefst ontwijkt als hij daar met de studenten is, maar nu samen met Antoinette er niet aan ontkwam. Het was opvallend rustig en gelukkig voor Tom was Antoinette snel uit gekeken op alle nep prullaria die daar werd verkocht.

Aan het einde van de middag zijn we het zwembad en hotspring bij het hotel onveilig gaan maken. Gewapend met een badmuts hebben wij ons heerlijk laten onderdompelen. Na het avondeten begonnen met schrijven van dit blog. Morgen vertrekken we richting Baoding, het eerste treinritje in China van deze vakantie.

1. Van der Stins 😉:
    12 juli 2018
    Wat anders is het dan zeg dan in oktober! Cool om te zien & vooral veel sterkte 😎
    Veel plezier bij Simone 🙃
  2. Laura:
    12 juli 2018
    Super gaaf! Bijzondere plek en mooie stad. Hebben jullie nog genoten van een spiesje met schorpioen bij Wangfujing 😉? En wat een prachtige foto van jullie met badmuts😂
  3. Jiska:
    13 juli 2018
    Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie gave reis! Die foto met die badmutsen, geweldig, haha!

Heel veel plezier morgen met de eerste treinrit!

Dikke kus Jiska