Dag 9 Trein K3 Chinese landschappen

18 juli 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vanmorgen om 5:00 uur ging de wekker, en om 6:00 waren wij uitgecheckt. We zaten op ongeveer 10 minuten loopafstand van het treinstation, hier weer de gebruikelijke incheck rituelen, en vervolgens wachten op de trein, de trein met eindbestemming Moskou. We konden redelijk snel aan boord en werden door de wagonbegeleider naar onze coupe gebracht, 2 stapelbedden een zitje, tafeltje en een thermos kan. Een prima plekje om ruim 30 uur te verblijven. Daarnaast kregen we ook nog lakens en bonnen voor Lunch en diner.

De trein reed langzaam uit Beijing weg, langs alle voorsteden zo de bergen in. Een erg spectaculair uitzicht. Na de bergen weer wat stedelijk en landbouw gebied. Hoe verder we richting Mongolië reden hoe kaler het landschap werdt. Her en der was een flinke stortbui gevallen waardoor wegen en tunnels onder het spoor door in kolkende rivieren waren veranderd. Inmiddels waren we duidelijk in woestijngebied aangekomen. Kale heuvelachtige vlaktes. Tijdens de treinreis vermaken wij ons prima, boekje lezen, koffie zetten, potje pesten, muziekje luisteren en naar buiten staren. Ook hebben wij onze Lunch en diner bonnen verzilverd. Dit mocht voor de lunch om 11 uur en voor het avondeten om 17:00 uur wat vreemde tijden, maar wat is tijd als je 30 uur in een trein zit?

Stipt op tijd om acht uur s’avonds kwamen we bij de grensplaats Erlan aan. Iedere deur werd op het Perron bewaakt door een militair die strak in de houding stond. Onze paspoorten werden ingenomen.  De trein reed vervolgens een grote loods in waar alle wagons werden losgekoppeld en omhoog werden gelift. De wielen werden vervangen, dit vanwege een andere spoorbreedte in Mongolië. Iets wat nog uit het Sovjet tijdperk is overgebleven, je moet er niet aan denken dat de vijand met een trein je land binnenrijd.

Dag 10 treintje

Om 0:00 uur reed de trein weer terug naar het Chinese perron, weer een hoop militair gedoe en vervolgens kregen wij onze paspoorten terug. De trein vertrok weer en na 20 minuten kwamen we aan on Mongolië. Ook hier werden onze paspoorten ingenomen en kregen we een uur later met een stempel weer terug. De trein begon weer te rijden het was inmiddels 2 uur in de nacht, tijd om te gaan slapen. Na een redelijk goede nachtrust werden wij om 8 uur wakker, het landschap was in een woestijn veranderd. De Gobi woestijn. Heel af en toe zagen we een klein dorpje, grazende kuddes, maar vooral veel leegte. Ook hebben we de eerste gieren en kamelen gezien. Ook weer precies op tijd kwamen we aan op het station van Ulan Bator, hier begon ons Mongolië avontuur. Hiervoor een aparte Blog.