Dag 11 Hustai National park

20 juli 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vanmorgen om 8 uur opgestaan. Khicheengui en Elisabeth hadden een lekker ontbijt voor ons klaar gemaakt. Hierna spullen ingepakt en een bezoek gebracht aan het boeddhistisch klooster van Kharakorim. Dit klooster is nog een van de weinige kloosters die niet door de Russen in de Sovjet tijd is gesloopt, nou ja deels dan.

Hierna zijn wij in de weer de 4 wheel drive gesprongen richting Hustai national park. Een ritje van 280 km waarvan de laatste 40 km off-road, of zoals de Mongolen het noemen, country road. Na een lange en vooral hobbelige rit kwamen wij aan bij de ingang van het Hustai park, een heel groot nationaal park waar als enige plek op de wereld de Preswalski paarden voorkomen. Door de bergen en heuvels heen van het nationale park kwamen we aan bij een gigantisch grote steppe waar zo her en der Ger tenten stonden. In een van deze Ger tenten zouden wij overnachten, bij een echte nomaden familie die leven van klein veeteelt (paarden, geiten, koeien) en 4 keer per jaar verhuizen. De familie bestond uit een man, vrouw en drie meisjes. Hoe zwaar het nomaden bestaan ook kan zijn, ze hadden wel tv in de ger, en verlichting wat werkte op zonne-energie. Na een stevige pastamaaltijd zijn we de bergen ingereden opzoek naar de Preswalski paarden. Deze hadden we redelijk snel gevonden, het zijn eigenlijk Nederlandse paarden uit o.a. Diergaarde Blijdorp die hier zijn uitgezet, daar er nog maar 50 waren, inmiddels is het aantal uitgegroeid tot 300. Natuurlijk heel leuk dat we de paarden vonden, maar er diende zich een probleem aan, de lucht was zwart geworden, en we zagen steeds meer lichtflitsen. Er was duidelijk noodweer opkomst. We moesten als een speer terug naar onze Ger, dit was nog wel een half uur rijden. Het begon met regenen, hard waaien en links en rechts van ons bliksem, inslagen naast de auto. De wegen werden rivieren, en het leek wel nacht. Door de regen zagen we haast niks meer, maar we moesten zo snel mogelijk terug naar de ger. Gelukkig kwam deze in het zicht, de veilige haven. We hebben allebei even gedacht dit was het dan...... maar gelukkig zijn we er heelhuids uit gekomen. Van alle spanning vielen wij snel in slaap.

1. Van der Stins 😉:
    25 juli 2018